I.- Úvodní ustanovení
Práva kupujícího z vadného plnění (dále jen "reklamace") musí být vždy uplatněna v souladu s tímto reklamačním řádem. Záležitosti tímto reklamační řádem neupravené se řídí právním řádem České republiky. Prodávající seznámí kupujícího s tímto reklamačním řádem vhodným způsobem a na žádost kupujícího mu jej předá v textové podobě. Tento reklamační řád je v souladu se zákonem č. 89/2012 Sb. Občanský zákoník a zákonem č. 634/1992 Sb. o ochraně spotřebitele ve znění ke dni 1.1.2014.
II. - Prodávající neodpovídá za vady v těchto případech
III. - Uplatnění reklamace
Kupující má právo uplatnit reklamaci u
prodávajícího, v kterékoliv jeho provozovně, v níž je přijetí reklamace možné s
ohledem na sortiment prodávaného zboží, případně i v jeho sídle nebo místě
podnikání. Prodávající zabezpečuje přítomnost pracovníka pověřeného přijímat
reklamace po celou provozní dobu. Reklamaci lze rovněž uplatnit u osoby, která
je k tomu určena v potvrzení, které prodávající kupujícímu vydal, na účtence či
v záručním listě, je-li určená osoba v místě prodávajícího nebo v místě
kupujícímu bližším.
Kupující je povinen prokázat, že mu náleží právo uplatnit reklamaci, zejména
doložit datum koupě, a to buď předložením prodejního dokladu, potvrzení o
povinnostech prodávajícího z vadného plnění záručního listu, popř. jiným
věrohodným způsobem. Kupující není oprávněn uplatnit reklamaci na vadu, která
byla vytýkána již v minulosti, pokud na ni byla poskytnuta přiměřená sleva z
kupní ceny.
Pokud by uplatnění práva z vad mělo spotřebiteli činit značné obtíže, zejména
proto, že věc není možné dopravit do místa uplatnění reklamace běžným způsobem
či se jedná o zboží, které je zamontované či součástí nemovitosti, posoudí
prodávající vadu po dohodě s kupujícím buď na místě, nebo jiným způsobem.
Kupující je v takovém případě povinen poskytnout prodávajícímu potřebnou
součinnost.
IV. - Lhůta pro uplatnění práv
Kupující může svá práva z vadného plnění
uplatnit ve lhůtě 24 měsíců, při prodeji spotřebního zboží, od převzetí zboží.
U použitého zboží lze lhůtu pro uplatnění práv z vadného plnění zkrátit na 12
měsíců, takové zkrácení lhůty vyznačí prodávající v potvrzení o povinnostech z
vadného plnění nebo na prodejním dokladu. U prodeje krmiv je lhůta na uplatnění
práva z vadného plnění 3 týdny. Po uplynutí lhůty nelze právo z vad u
prodávajícího uplatnit, ledaže se smluvní strany dohodnou jinak nebo
prodávající či výrobce poskytne zvláštní záruku za jakost nad rámec jeho
zákonných povinností.
Kupující svá práva z vadného plnění uplatní bez zbytečného odkladu poté, co
zjistí, že na zboží je vada. Prodávající neodpovídá za zvětšení rozsahu
poškození, pokud kupující zboží užívá, ačkoliv o vadě ví. Uplatní-li kupující
vůči prodávajícímu vadu oprávněně, neběží lhůta pro uplatnění práv z vadného
plnění po dobu, po kterou je zboží v opravě a kupující je nemůže užívat.
Kupující bere na vědomí, že v případě výměny zboží v rámci vyřízení reklamace
neběží nová lhůta pro uplatnění práv z vadného plnění. Lhůta skončí 24 měsíců u
spotřebního zboží a 3 týdny u krmiv od převzetí po koupi reklamovaného zboží.
Lhůtu k uplatnění práv z vad nelze považovat za stanovení životnosti zboží, ta
se liší s ohledem na vlastnosti výrobku, jeho údržbu a správnost a intenzitu
užívání nebo dohodu mezi kupujícím a prodávajícím.
Je – li na prodávané věci, jejím obalu nebo návodu k ní připojeném vyznačena v
souladu se zvláštními právními předpisy lhůta k použití věci, skončí doba
uplynutím této lhůty.
V. - Vyřízení reklamace
Prodávající je povinen o reklamaci
rozhodnout ihned, ve složitějších případech do tří pracovních dnů. Do této
lhůty se nezapočítává doba potřebná k odbornému posouzení vady. Prodávající je
povinen vydat kupujícímu písemné potvrzení, ve kterém uvede datum a místo
uplatnění reklamace, charakteristiku vytýkané vady, kupujícím požadovaný způsob
vyřízení reklamace a způsob jakým bude kupující informován o jejím vyřízení.
Reklamace včetně odstranění vady musí být vyřízena bez zbytečného odkladu,
nejpozději do 30 dnů ode dne uplatnění reklamace, pokud se prodávající s
kupujícím nedohodne na delší lhůtě. Marné uplynutí této lhůty se považuje za
podstatné porušení smlouvy. Způsob vyřízení reklamace a dobu jejího trvání je
prodávající povinen kupujícímu písemně potvrdit. Kupující není oprávněn bez
souhlasu prodávajícího měnit jednou zvolený způsob vyřízení reklamace vyjma
situace, kdy jím zvolený způsob řešení není možno vůbec nebo včas uskutečnit.
Kupující je povinen převzít si reklamované zboží do 30 dnů ode dne, kdy měla
být reklamace nejpozději vyřízena, po této době je prodávající oprávněn účtovat
si přiměřené skladné či zboží svépomocně prodat na účet kupujícího. O tomto
postupu musí prodávající kupujícího předem upozornit a poskytnout mu přiměřenou
dodatečnou lhůtu k převzetí zboží.
VI. - Jakost při převzetí
Prodávající prohlašuje, že zboží předává kupujícímu v souladu s ustanovením § 2161 občanského zákoníku, tedy:
V případě, že zboží při převzetí kupujícím
neodpovídá výše uvedeným požadavkům, má kupující právo na dodání nového zboží
bez vad, pokud to není vzhledem k povaze věci nepřiměřené. Pokud se vada týká
pouze součásti věci, může kupující požadovat jen výměnu součásti; není-li to
možné, může odstoupit od smlouvy a požadovat vrácení kupní ceny v plné výši.
Je-li to však vzhledem k povaze vady neúměrné, zejména lze-li vadu odstranit
bez zbytečného odkladu, má kupující právo na bezplatné odstranění vady.
Neodstoupí-li kupující od smlouvy nebo neuplatní-li právo na dodání nového
zboží bez vad, na výměnu jeho součásti nebo na opravu, může požadovat
přiměřenou slevu z kupní ceny. Kupující má právo na přiměřenou slevu i v
případě, že mu prodávající nemůže dodat nové zboží bez vad, vyměnit jeho
součást nebo zboží opravit, jakož i v případě, že prodávající nezjedná nápravu
v přiměřené době nebo že by zjednání nápravy spotřebiteli působilo značné obtíže.
Projeví-li se vada v průběhu šesti měsíců od převzetí, má se za to, že věc byla
vadná již při převzetí.
VII. - Odpovědnost
prodávajícího za vadu,
která je podstatným a nepodstatným porušením smlouvy
Odpovědnost prodávajícího za vady, které
jsou podstatným nebo nepodstatným porušením smlouvy, se použije na vady zboží
vzniklé v době 24 měsíců u spotřebního zboží, u krmiv 3 týdny od převzetí, a to
pro vady, u kterých se neuplatní odpovědnost za jakost při převzetí podle čl.
VI. . Vada je považována za podstatné porušení smlouvy v případě, kdy by
kupující smlouvu neuzavřel v případě, že by vadu při uzavírání smlouvy
předvídal, v ostatních případech se jedná o vadu, která není podstatným
porušením smlouvy.
Je-li vada podstatným porušením smlouvy, má kupující dle své volby právo na
dodání nové věci, opravu, přiměřenou slevu nebo na odstoupení od smlouvy (s
právem na vrácení kupní ceny v plné výši). Je-li vada nepodstatným porušením
smlouvy, má kupující právo na odstranění vady nebo přiměřenou slevu.
Právo na dodání nové bezvadné věci, výměnu součásti, slevu z ceny nebo
odstoupení od smlouvy má kupující bez ohledu na charakter vady, pokud nemůže
věc řádně užívat pro opakovaný výskyt vady po opravě nebo pro větší počet vad.
VIII. - Náklady reklamace a řešení sporů
Je-li reklamace uznána za oprávněnou, má
kupující právo na úhradu účelně vynaložených nákladů spojených s uplatněním
svého práva.
V případě, že prodávající reklamaci zamítne jako neoprávněnou, může se
kupující, nebo po dohodě s prodávajícím obě strany, obrátit na soudního znalce
z oboru a vyžádat si zpracování nezávislého odborného posouzení vady.
Nedojde-li k dohodě mezi kupujícím a prodávajícím, může se kupující obracet na
existující systémy mimosoudních řešení spotřebitelských sporů zejména na systém
www.vasestiznosti.cz, případně na příslušný soud.
IX. - Smluvní záruka za jakost
Poskytl-li prodávající nad rámec svých zákonných povinností záruku za jakost, její uplatnění se řídí tímto reklamačním řádem, pokud potvrzení o povinnostech prodávajícího z vadného plnění (záruční list) nebo smlouva nestanoví něco jiného.
Tento reklamační řád je účinný od 1. ledna 2014.